Identyfikacja wizualna w marketingu

Identyfikacja wizualna (corporate identity lub CI) to zespół różnorodnych elementów graficznych pozwalający odbiorcom na rozpoznanie firmy i odróżnienie jej od konkurencji. System identyfikacji wizualnej to nie tylko logo i kolorystyka, ale również gadżety reklamowe, charakterystyczne wzory publikacji firmowych i materiałów drukowanych, wystrój firmy, ubrania pracowników oraz cały szereg innych elementów, które tworzą wizerunek przedsiębiorstwa na zewnątrz. W dobie wolnego rynki i błyskawicznego rozwoju konkurencji, identyfikacja wizualna zyskuje na znaczeniu. Budowa pozytywnego wizerunku firmy bądź produktu może okazać się kluczowa dla pozyskania klientów, którzy wykazują coraz większą tendencję do przywiązywania się do konkretnej marki.

Najważniejszym elementem systemu identyfikacji wizualnej jest logo. To pierwsza rzecz, z jaką mamy styczność i która może zapaść nam w pamięci. Dlatego jego design odgrywa bardzo ważną rolę. Dobry wzór powinien być w miarę przejrzysty i łatwy do zapamiętania. Proste obrazy są lepsze niż zdjęcia, które mogą być nieczytelne. Warto nawiązywać do cech charakterystycznych firmy, w ten sposób stawiamy na unikatowość. Nazwa firmy powinna być łatwa do zapamiętania i przede wszystkim nie może sprawiać trudności w wymawianiu (jest to szczególnie ważne w przypadku firmy, która prowadzi działalność również na rynkach zagranicznych). Ważne jest, aby w miarę rozwoju firmy jej nazwa nie ulegała zmianie.

Przy wyborze kolorystyki firmowej należy zwrócić uwagę, że poszczególne kolory mają odmienne znaczenie oraz cechują się pewną symboliką:

  • Czerwony – pasja, dynamizm, rewolucja, seks, ogień;
  • Pomarańczowy – energia, aktywność, życzliwość;
  • Żółty – słońce, lato, światło, inteligencja, nauka, zdrada;
  • Zielony – roślinność, natura, wiosna, życie, nadzieja, bezpieczeństwo, odpoczynek;
  • Niebieski – duchowość, kobiecość, sprawiedliwość, racjonalność, dojrzałość, spokój, czystość, higiena;
  • Fioletowy – szlachetność, moc, mistycyzm, tajemnica;
  • Czarny – luksus, elegancja, śmierć, to co nieznane;
  • Biały – niewinność, czystość, perfekcja, prawda, mądrość, cisza.

Na całość systemu identyfikacji wizualnej składają się następujące elementy:

  • kolorystyka, barwy firmowe;
  • elementy komunikacji wizualnej firmy – od symboli do logotypów, typografii, layoutów strony internetowej;
  • kroje pisma, stały układ graficzny znaku, nazwy i niezbędnych informacji adresowych;
  • druki okolicznościowe do których należą: wizytówki, koperty, teczki, etykiety samoprzylepne, formularze, foldery reklamowe, materiały promocyjne, ulotki, paragony, rachunki, opakowania);
  • oznakowanie środków transportu;
  • ubiory firmowe;
  • oznakowanie zewnętrzne i wewnętrzne budynków (fabryk, biur, budynków, sal wystawowych, stoisk handlowych);
  • standardy komunikacji z klientem, np. firmowe powitanie.

Zaprojektowanie spójnego systemu identyfikacji wizualnej wymaga określenia głównych celów i filozofii firmy. Identyfikacja wizualna jest bowiem ich odzwierciedleniem. Określa sposób zewnętrznej i wewnętrznej komunikacji przedsiębiorstwa. Nawiązanie kontaktu z klientem, zachęcenie do zakupu, budowa lojalności do marki zależy w dużym stopniu od posiadanego wizerunku. Przedsiębiorstwo, aby przetrwać na trudnym rynku, powinno odejść od anonimowości i wyróżniać się na tle konkurencji. To właśnie zapewnia nam identyfikacja wizualna, która w dzisiejszych czasach staje się wyznacznikiem wysokiej jakości.

identyfikacja wizualna

Identyfikacja wizualna stanowi podstawę budowania pozycji rynkowej firmy. Wyróżniający się wizerunek firmy jest czynnikiem, który prowadzi do jej sukcesu. Kreowanie i umacnianie pozytywnego wizerunku firmy powinno być przemyślaną i dokładnie zaplanowaną strategią. Stworzenie pozytywnego wizerunku firmy wymaga wielu starań oraz nakładów finansowych, jednak potencjalne korzyści są bezcenne. Atrakcyjny system identyfikacji wizualnej sprawia, że marka zaczyna istnieć w świadomości konsumenta oraz wpływa na emocje, którymi kieruje się kupujący. Zaangażowanie zmysłów i emocji zwiększa skuteczność komunikacji. Kreatywność i oryginalność w projektowaniu identyfikacji wizualnej zapewnia jej skuteczność.

No Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>